Montage tips

Hoe plaats ik een motor op de trailer?
– Koppel de aanhanger achter de auto, check of deze goed op de kogel zit en monteer witte kentekenplaat;
– Schuif het neuswiel van de aanhanger maximaal omhoog en draai deze in;
– Verwijder zijkoffers, tassen etc. van de motor;
– Bevestig de oprijplaat aan de middelste goot en rij/duw de motor op de aanhanger;
– Zet de motor (tijdelijk) op de zijstandaard;
– Zet met een klein/kort spanbandje de voorvelg vast aan de goot, zodanig dat de motor niet meer naar achteren kan bewegen;
– Zet met een klein/kort spanbandje het achterwiel vast aan de goot, zodanig dat de motor niet meer kan stuiteren;
– Bevestig de ratel-spanband aan de zijde van de zijstandaard aan het stuur, clip-on, valbeugel of vorkvork. Ratel deze nu zover op dat de motor goed rechtop kan staan en er speling is om de zijstandaard zodat de zijstandaard nog in kan klappen. Trek de motor dus nog niet in de vering, dat komt bij de volgende stappen;
– Bevestig de ratel-spanband aan de andere zijde aan het stuur, clip-on, valbeugel of voorvork en ratel de motorfiets horizontaal, zonder deze in de vering te trekken.
De motor zou nu redelijk rechtop moeten staan;
Klap de zijstandaard in;
– Ratel beurtelings links&rechts, dusdanig dat de voorvork voor 80-90% ingeveerd is;
– Controleer alle spanbanden, ook die van het voor- en achterwiel;
– Verwijder oprijplaat en plaatst deze terug met de borgklemmen;
– Extra check of niet per ongeluk nog de sleutels in het contact zitten van de motor. Berg deze op.

Hoe plaats ik 2 motoren op de trailer?
Ongeoefend is het heel lastig 2 motoren alleen te laden. Het kan, maar makkelijker is het even extra hulp te vragen.
– Montage op dezelfde manier als hierboven. De meeste eenvoudige manier is om de 1e motor in de rechtse goot te plaatsen. Hier is namelijk ruimte om de zijstandaard te gebruiken;
– Plaats de 2e motor in de linker goot. Hier is dus hulp welkom om de motor rechtop te houden, omdat hier (niet iedere) motor kan rusten op de zijstandaard.

Tip: Bij het plaatsen van 2 (brede) motoren met breed stuur (i.c.m. handkappen) – zoals bijv. bij een XT600 en een BMW Adventure – komen de stuureinden tegen elkaar. Zelf draaide ik het stuur van de XT los en klap deze omlaag. Dan ratel ik deze in de veren. Zo is er nl. genoeg hoogteverschil om zeker schadevrij op pad te kunnen. Een sleuteltje 10 of inbus 5-6 om het stuur los te draaien is dus wellicht een handig hulpmiddel…

Zelf aanvullingen of verbeteringen ontdekt? Mail ze gerust naar jeroen@aantax.nl.